Názov vysokej školy | EKONOMICKÁ UNIVERZITA V BRATISLAVE |
---|---|
Názov fakulty: | Fakulta podnikového manažmentu |
PROJEKT PREDMETU | |
IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE | |
Názov gestorského pracoviska: | Katedra podnikových financií |
Kód predmetu: | |
Typ predmetu: | povinný |
Názov predmetu v slovenskom jazyku (úplný): | Finančné inžinierstvo |
Názov predmetu v anglickom jazyku (úplný): | Financial Engineering |
Názov predmetu v jazyku výučby (úplný; v prípade, ak je jazyk výučby iný ako SJ alebo AJ): | |
Priezvisko, meno a tituly garanta predmetu (v tvare priezvisko, meno, tituly): | MARKOVIČ Peter, prof. Ing. PhD. |
Priezvisko, meno a tituly vyučujúcich predmetu: | MARKOVIČ Peter, prof. Ing. PhD., PONECOVÁ Gabriela, Ing. |
Obdobie štúdia: |
2. stupeň |
Ročník štúdia: |
1. ročník denné štúdium |
Semester štúdia: |
zimný |
Jazyk výučby: |
slovenský |
Forma výučby: |
prednáška cvičenie |
Rozsah výučby (celkový) v hodinách pre denné štúdium: | 52 hod |
Rozsah výučby (týždenný) v hodinách pre denné štúdium: | 2/2 |
Rozsah výučby (celkový) v hodinách pre externé štúdium: | |
Spôsob ukončenia predmetu: |
skúška |
Počet kreditov ECTS: | 6 |
Študijná záťaž: |
Celková študijná záťaž: 156 hodín Účasť na prednáškach: 26 hodín Príprava na prednášky: 13 hodín Účasť na aktívnych formách štúdia (cvičenia): 26 hodín Príprava na aktívne formy štúdia (cvičenia): 26 hodín Príprava na semestrálne testy: 17 hodín Príprava na skúšku 48 hodín
|
Podmieňujúce predmety (ak existujú): |
Strategický manažment, Finančný manažment, Účtovníctvo |
Priebežné hodnotenie: |
priebežné testy |
Záverečné hodnotenie: |
ústna skúška |
Stručná osnova predmetu: |
Vymedzenie pojmu finančné inžinierstvo a jeho prepojenie na finančnú teóriu. Základná klasifikácia derivátových nástrojov a ich prepojenie s finančnými rizikami. Identifikácia, analýza, ocenenie a hodnotenie efektívnosti vybraných foriem derivátov – forward, futures, opcie a swap. Zobrazenie derivátových kontraktov v slovenskom účtovníctve a medzinárodnom finančnom výkazníctve. Manažment finančného rizika a relačné väzby na finančné a komoditné deriváty. Vývojové tendencie a trendy finančného inžinierstva. |
Študijná literatúra: |
MARKOVIČ, P. a kol. 2007. Manažment finančných rizík podniku. Implementácia derivátových kontraktov. Bratislava : IURA EDITION, 2007. ISBN 978-80-8078-132-3. VLACHYNSKÝ, K. – MARKOVIČ, P. 2001. Finančné inžinierstvo. Bratislava : IURA EDITION, 2001. ISBN 978-80-8078-132-3. MARKOVIČ, P. 2001. Finančné inžinierstvo – zbierka príkladov. Bratislava : IURA EDITION, 2001. ISBN 978-80-8078-132-3. BLOSS, M. - ERNST, D. - HÄCKER, J. - SÖRENSEN, D. 2011. Financial Engineering. München : Oldenbourg, 2011. ISBN 978-3-486-59650-2. BERNSTEIN, P. L. 2009. Die Entstehung der modernen Finanztheorie. München : FinanzBuch Verlag, 2009. ISBN: 978-3-89879-466-4. BURGHOF, H. P., HENKE, S., RUDOLPH, B., SCHÖNBUCHER, P. J., SOMMER, D. 2005. Kreditderivate. Handbuch für die Bank- und Anlagepraxis. Stuttgart : Schäffer-Poeschel, 2005. ISBN 978-3-7910-2099-4. CAMPENHAUSEN, C. 2006. Risikomanagement. Was der Manager wissen muss. Zürich : Orell Füssli Verlag AG, 2006. ISBN 978-3-2800-5173-3. Hull, J. C. 2011. Risikomanagement. München : Pearson Studium, 2011. ISBN 978-3-86894-043-5. SOROS, G. 2008. Das Ende der Finanzmärkte - und deren Zukunft. München : FinanzBuch Verlag, 2008. ISBN: 978-3-89879-413-8. SOROS, G. 2009. Die Analyse der Finanzkrise. München : FinanzBuch Verlag, 2009. ISBN: 978-3-89879-500-5. |
VYUČOVACIE METÓDY A METÓDY HODNOTENIA | |
Vyučovacie / študijné metódy umožňujúce dosiahnutie vzdelávacích výstupov): |
Základné vyučovacie metódy, umožňujúce dosahovanie adekvátneho naplnenia vzdelávacích cieľov a vzdelávacích výstupov sa uplatňujú v troch rovinách – prednáška, cvičenie a samostatné štúdium. Na prednáškach sa vymedzuje základné terminológia, vysvetľujú sa väzby preberanej problematiky na problémy hospodárskej praxe, samozrejme v nadväznosti na dostupné teoretické poznatky, výsledky originálnych výskumov domácej a zahraničnej proveniencie. Cvičenia nadväzujú na preberanú problematiku z prednášky a na praktických príkladoch dochádza k vysvetľovaniu ďalších skutočností tak, aby sa vedomosti postupne aplikovali a premenili na nevyhnutné zručnosti. Využívajú sa pritom spracované zadania príkladov, ako aj drobné prípadové štúdie. V rámci samostatného štúdia používajú študenti základnú a odporúčanú doplnkovú literatúru, ktorá im umožňuje doplniť si absentujúce poznatky, rozvinúť poznanie, zručnosti a ďalšie schopnosti tak, aby študent dokázal v praktickom živote reagovať na prichádzajúce výzvy. Zápočtová písomka sleduje cieľ verifikovať úroveň nadobudnutia poznatkov, naplnenia vzdelávacích cieľov a súčasne upozorniť študenta na nedostatky v doterajšej príprave. Následne ústna skúška umožňuje preveriť kvalitu práce študenta počas celého semestra a stanoviť mieru naplnenia vzdelávacích cieľov. |
Metódy hodnotenia dosiahnutia vzdelávacích výstupov a ich podiel: |
Práca študenta počas semestra na cvičeniach: 30 %, z toho záverečný písomný test 15 %, drobné zadania za domácu úlohu 10 % a kontrolovaná aktivita počas cvičení 5 %. Ústna skúška: 70 %, je rozložená do dvoch blokov otázok, ktorých cieľom je preveriť teoretické vedomosti.. |
INÉ ZÁZNAMY | |
Osobitné podmienky pre ukončenie predmetu (ak existujú): |
Nie. |
Dátum poslednej aktualizácie projektu: | 26.02.2014 |
Podpis garanta: |